+31 35 543 1000 info@kza.nl

Omgaan met veranderingen

okt 17, 2018 | Agile, KZA Blogs, Professional, Traineeship

Hoe vaak gebeurt het niet. Je hebt een planning gemaakt voor de dag en plots staat er iemand aan je bureau of je even ergens naar kan kijken. Vervolgens doe je dat en ben je zo weer een halfuur, zo niet meer, verder. Planning door de war.

Ik maak me hierzelf ook schuldig aan. Als iemand aan mij vraagt of ik iets kan doen doe ik dat meestal direct, dan ben ik er maar gelijk van af en die ander kan ook weer verder. Dit levert vaak een hoop gedoe op want hiermee creëer ik namelijk ook bepaalde verwachtingen. “Oh vraag maar even aan Michelle, die doet het gelijk”. Het ergste is eigenlijk nog dat je diezelfde verwachtingen hebt van anderen. Als ik iets vraag dan denk ik vaak: “Dat is toch zo gedaan, waarom doet … dat niet direct..”, vervolgens frustratie.

Maar wat werkt nou eigenlijk het beste? Aangeven dat je er inderdaad naar zal kijken, het opschrijven en later oppakken wanneer je je eigen taken van de dag hebt afgerond? Of het direct doen zodat je het maar gedaan hebt én het direct uit je hoofd is.

Voor mij werkt dus dat laatste alleen kijk ik wel om de zoveel tijd of ik nog op schema loop. Hoe ik dat doe? Ik leg het je uit;

  1. In het begin van de week maak ik lijst met actie punten die deze week gedaan moeten worden.
  2. Diegene waar een tijdsdruk op zit, zoals dat er elke woensdag een blog moet worden geplaatst. Geef ik nummer 1. Belangrijke dingen zonder een precieze tijd nummer 2. En tot slot nummer 3, zaken die het minst belangrijk zijn maar wel gedaan moeten worden.
  3. Vervolgens deel ik deze taken in over de dagen dat ik aan het werk ben waarbij ik de nummers 1 verdeel over de ochtenden omdat ik dan het meest productief ben. Nummers 3 vind je altijd aan het einde van de dag.

Het voordeel is ook dat er bij ons altijd weinig mensen op kantoor zijn en dat ik al om half 8 begin met werken waardoor het lekker stil is. Hierdoor kan ik echt extra meters maken. Dit systeem werkt voor mij het beste en zorgt ervoor dat ik alles op tijd af heb. En dus ook nog tijd heb om af en toe iets extra’s tussendoor te doen.

Hoe pak jij dit soort dingen aan?

Michelle de Bruijn

Corporate recruiter & digital marketeer